Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

fredag, februari 16, 2007

På Lilla London

Soundtrack: Samskeýti - Sigur rós

Varvar ner vid ett fönster i en bar.

Det är fredag och Stora Stolphålsdagen är över. Jag och mina kursväninnor var "minst". Övriga besökare var högre studenter eller yrkesverksamma. Jag kände mig stor ändå. Det var roligt och lärorikt, och jag är glad att jag fann det roligt och lärorikt. Då kanske jag står ut med det här märkliga yrket?

Jag väntar på en virrig person för vilken mina känslor pendlar väldigt. Från bästa vän till dumt ex och tillbaka igen, i otaliga turer. Den senaste tiden har vändningarna varit extra tvära och nu är han återigen en mycket god vän. Jag hoppas att turbulensen är över, för vi har så roligt tillsammans. Och undvika honom kan jag ju inte gärna, inte i en stad som Göteborg.

Damerna bredvid mig vid fönsterbordet utbríster plötsligt - "Där är ju Thomas von Brömssen!"
Jag tittar febrilt på alla figurer som skyndar genom min utsikt över Valand, men ser inget känt ansikte. Däremot såg jag Peter Appelgren en gång. Han passerade mig på Vasagatan med sin och Anna Mannheimers adopterade (väldigt söta) dotter i en vagn.
Min vän är sen och ännu mer förvirrad.

Nu sitter ett äldre par bredvid mig och dricker rött vin. Jag passar en pall åt den förvirrade.
Fint. När jag är tant vill jag också ha en gubbe som är pigg på att gå ut på krogen och ta en bit mat. De är vithåriga och elegant klädda. Bor säkert någonstans ovanför Avenyn, en elegant 4'a på Chalmersgatan kanske. Där bor de nog med sina tre toypudlar och på helgerna kommer sonen körandes från Hovås och äter middag. De har även en dotter som jobbar som läkare i Miami. Hah, jag är född sociolog!

Den förvirrade anlände till slut, efter att ha letat efter mig på Arkivgatan en stund, och vi pustade ut över gratismaten. Förhörde oss om varandras dag och diskuterade om och hur den kinesiska nyåret bör firas. Den fördärvligt dåliga tidningen punktSE hade för en gångs skull en intressant artikel - i konsten att fira Grisens år. Man bör bära röda kläder, dela ut röda kuvert med jämna summor pengar till alla barn och ogifta, köpa en hel fisk och äta den. Men eftersom nyåret handlar om överflöd bör man inte äta upp all fisk, utan spara lite till resten av sin enorma släkt. Jag ska fundera på saken.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter