Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

torsdag, februari 01, 2007

Jag och Christopher

Den här boken kommer vara min antagonist de närmaste månaderna.
Livskamrat, hatobjekt, bibel. Min B-uppsats ska handla om.... den. Om Christopher Tilley's fenomenologiska landskapsarkeologi. Efter en mycket kort genomgång i höstas fastnade jag genast för fenomenologin. Att istället för den fåfänga strävan efter objektiva undersökningar använda sina mer eller mindre subjektiva (förlåt Per) upplevelser av landskap, och därigenom dra slutsatser om användning, funktion, forntida folks upplevelser av landskap, vad landskapet spelat för roll. Tanken är att jag ska sammanfatta boken OCH en diskussion kring för- och nackdelar OCH andra arkeologers perspektiv på 10 sidor.
Ha! Tio sidor kan jag fylla på en kvart, om jag bara får reflektera fritt kring vad jag åt till frukost eller vad som helst.
Jag KAN inte skriva kort.

Efter en "vad jag vill skriva om"-runda pekade handledaren genast ut mig som "du med det svåra teoretiska ämnet, du får nåt att bita i!". Tack. Varför är det ALLTID jag? Jag erkänner att jag hellre vill hoppa direkt till doktorsavhandlingen, eller helst forskningen. De kan ha rätt i att det änna är käckt att träna lite på att överhuvudtaget skriva vetenskaplig text, men en begränsning till 10 sidor är lite taskigt.

Visste ni för övrigt att Dick Harrissons C-uppsats var på över 700 sidor? Han var min idol redan innan.

De närmaste månaderna är det Christopher och jag.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter