Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, januari 28, 2007

Är du rå, kokt eller stekt?



Det finns råa, kokta och stekta människor. Jag vet numera allt som är värt att veta om dem, tack vare Terje, en morbid norrman.

Arkeologen Per hade den goda smaken att varna oss för att läsa artikeln om lik-hantering vid matbordet. Ha! Han har antagligen aldrig jobbat i äldrevården. Ingående beskrivningar av upphettade människoben, "orena" mjukdelar som skurits loss från benen för att begravas i en separat urna, förtäring av döda släktingar och kungar som med glatt humör offrar sina söner räcker helt enkelt inte för att få ett luttrat vårdbiträde att tappa matlusten.

Tur att Terje inte verkar vara lagd åt experimentell arkeologi. Det hade kunnat bli... kontroversiellt.

"Preparation of the dead as meals indicates the human sacrifice of the deceased, although in some cases it is difficult to determine whether the dead have been cooked or burnt." (Oestigaard 2000)

I källhänvisningarna noterar jag att min o-favorit Tove bidragit. Hon har också skrivit om diverse tillagade lik från norsk järnålder, men till skillnad från Terje hållt sig till sådana som blivit begravda i Vestlandskittlar.

Jag ser framför mig hur onda Tove, i jakt på den slutliga, deduktiva prövningen av sina teorier, stoppar ner små norska barn i Vestlandskittlar med kokande vatten. Det måste vara SÅ hon tagit fram sina idéer om mänskliga offergåvor, dekonstruktion och rekonstruktion av identiteter genom kremering...

  1. Hon hatar barn
  2. Hon har en katt
  3. Hon har lång mörk kappa
  4. Hon saknar humor

Tydliga tecken på häxa! Jag tvivlar inte en sekund på att hon är kapabel att ta gravplatsarkeologin till experimentella nivåer!

Kanske ger hon sig på studenter också. Blir jag rå, kokt eller stekt?

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Hahahah....alltså ditt sätt att berätta historier är verkligen nice.

måndag, januari 29, 2007  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter