Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

torsdag, februari 15, 2007

Mål och medel

I ett anfall av mammighet troligen orsakat av tomt kylskåp, svinkall lägenhet och trasigt badkar åkte jag hem till mamma. Det är alltid en bra idé. Mamma har kylen full av god mat, en stor soffa, fungerande badrum, en stor TV med många kanaler och en katt som är större än min.
Det fungerade som planerat - direkt fick jag god middag och vin med tillhörande tv-kväll.

Jag känner mig ganska familjig överhuvudtaget. Ska försöka övertala far att bjuda hem mig på middag snart. Plötsligt blev jag till och med sugen på att åka till farmor och äta middag. Trots en lång bilfärd och en farmor som inte alltid är så pratsam, finns det något mysigt i den söta lägenheten som är full av gamla saker, farmors fantastiska mat och framför allt hennes småkakor. Jag äter aldrig småkakor annars. Vi 80-talister gör bara inte det. Hos farmor är enda gången jag kan tänka mig att dricka kaffe utan mjölk. Småkakorna gör det möjligt.

Den trevlige chatkompisen Per fick tillslut ett ansikte, i tisdags. Han påminde mig om att dagen därpå var Alla hjärtans dag.
"Hade vi stämt träff imorgon hade jag bangat! Det hade varit helskumt!"
Jag höll med, men eftersom det var tisdag och inte onsdag blev det en görtrevlig fika.
Vem orkar förresten fira Alla hjärtans dag? Inte ens när jag varit ihop med någon har jag ägnat dagen någon uppmärksamhet. Igår dissade jag påhittet för 23'e året i rad, även om det kom ett och annat "glad Alla hjärtans dag"-sms från vänner som uppenbarligen tar dagen på allvar. Ja, det kanske är trevligt - det handlar ju trots allt om att sprida kärlek och glädje. Lustigt nog går det att tjäna pengar på dagen också.

GAST hade tydligen dragit in bortåt en tusenlapp på alkoholförsäljning i samband med årsmötet. Jag befarar att jag bidrog avsevärt till intäkterna.
Imorgon är det dags igen, det är Västsvensk Arkeologidag. Det innebär att arkeologer och studenter dricker öl ihop (efter att ha lyssnat på några föredrag) men den här gången ska jag försöka hålla mig i skinnet. Min lever ska hålla hela studietiden ut, och helst även resterande livstid.

Jag börjar göra upp planer för sommaren. I min mejlbox trillar det in den ena annonsen efter den andra om sommarutgrävningar öppna för volontärer, vidarebefodrade av universitetet. Norrbotten, Island, Bulgarien. Jag ska titta närmare på dem och håller tummarna för att några sjukt dyra ansökningavgifter inte gömmer sig i det finstilta.
Om Allah vill går mina två sommardrömmar - resa och utgrävning - i uppfyllelse! 2 i 1! Jaa!
Ett kapitalkonto är öppnat - online, tog 2 minuter, heja Nordea! - och pengar ska sparas. Mål skall nås!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter