Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

tisdag, november 28, 2006

Hur var det nu man gjorde nu igen när man kopplar av?

Tentan är som sagt färdig sedan i lördags, och ska lämnas in imorgon.
Ryskan lyckades jag faktiskt rycka upp ur träsket - tog igen två veckors Allmän grammatik för begynnande slavister (älskar titeln!) och skummade igenom vad nybörjarryssarna gjort, vilket inte var så mycket. Och så tog jag mig dit, för en gångs skull. Det var lika långtråkigt som jag väntade mig.
Idag vet jag inte vad jag ska göra. Jag har för första gången på länge inte så mycket måsten. Men jag har glömt hur man kopplar av och slappar, min kropp är ständigt redo att kliva upp, åka iväg, tvinga sig in i klassrum, min hjärna har vant sig vid att tvinga in information och pressa ur sig formulerade meningar, svar, analyser, resonemang.
Plötsligt är det svårt att luta sig tillbaka med det senaste numret av ELLE som jag köpte som belöning för pluggandet. Det skulle behövas flera veckor för att varva ner. Men så lång ledighet tror jag inte jag får än på flera år, om någonsin. Jag är på väg in i en bransch full av projektanställningar, volontärjobb, tjata sig till praktikplats och tacksamt bo 6 månader på en vind 4 kilometer utanför Cork. Nej, jag tror inte jag behöver lära mig koppla av förrän jag blir pensionär, ifall jag uppnår den åldern. Det kan hända att jag dör av ett blixtnedslag först, det är nämligen en vanlig dödsorsak bland arkeologer, förutom trafikolyckor och sådant.
Fast... om jag tackar ja till jobbet som fristående återförsäljare för Mary Kay? Jag är nästan på vippen att tacka ja. Om man ska tro deras marknadsföring så är jobbet rena drömmen - lägger man bara ner lite tid på att skaffa sig en stor kundkrets, är man ekonomiskt oberoende efter ett tag. Om nu det är sant, så kanske jag kan unna mig några dagars semester då och då, mellan hudkrämförsäljningen och projektgrävningarna. Vad kan vara den vanligaste dödsorsaken hos Mary Kay-försäljare? Förgiftning på grund av frekvent exponering för starkt luktande hudkrämer? Strypning av väninnor som är trötta på att höra säljtjatet? Snubbling nerför trappa eller framför spårvagn på grund av de höga klackar man tvingas bära till sin lilla svarta dräkt på någon av alla säljarkonferenser man måste gå på?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter