Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

lördag, november 18, 2006

Danska minnen

När vi inte åkte buss, drack kaffe, skvallrade, drack öl och försökte få lite sömn efter billig alkohol-shoppingen så besökte vi faktiskt några fornlämningar. Här är ett urval av heta bilder för den som är lite kåt på sydskandinavisk sten- och bronsålder. Det är i alla fall jag, någr. Nörd? Jag? Hur vågar du???!!!

När man slutligen övervunnit sin klaustrofobi och krupit in i den ENORMA gånggriften som ligger utefter vägen mellan Århus och Fredrikshavn så har man faktiskt inte roligare än såhär.


Vid Moesgård museum finns en friluftspark full av fejk-fornlämningar. Snyggast är den tidigmedeltida stavkyrkan som hade orange ränder. ORANGE. Vem försöker ni lura??

Gravfält använt under lång tid, från järnålder och in i vikingatid. I anslutning fanns olika boplatser, också använda under lång tid. Charmigast var fåren som bodde på fältet. Vi var lite ledsna över att vi inte fick äta lunch på ett gravfält som vi brukar....
En av anledningarna till att jag älskar bronsåldern - den fantastiska designen! Och föremål som dessa kunde dåtidens människor få för sig att offra i en mosse, utan vidare. Jag är tacksam för det, bronsålderns smycken och formspråk är vackrare än många saker dagens människor hittar på.
Den här läckre mannen hälsade vi på i Moesgård. Anledningen till att han inte ser så glad ut är att han fick ena benet krossat och halsen avskuren innan han kastades i en mosse. Det är vad jag kallar en dålig dag.
Det är nästan omöjligt att tala om danmarksresan utan att nämna Café Jorden - en kro nära vårt hotell som blev vårt stammishak. Jag och mina snygga arkeologbrudar hängde där två kvällar i rad, och en del av den läckra inredningen var den här kossan. Jag minns den med glädje.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter