Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

fredag, november 17, 2006

Att komma hem utan hakkeböf.

Jag har varit i Aarhus, Denmark, Europe, och nu är jag glad igen. Kan man bli annat än glad i Danmark?
Århus är en stor stad, kanske i stil med Göteborg eller något mindre men kan även vara något större eftersom Göteborg är jävligt litet, men det jag försöker säga är att det var en väldigt fin stad, full av hus som andades modern stad utan att vara speciellt stora, blandade med väldigt gamla vackra hus med snirklade tak och grälla färger och som var ganska stora.
Det som fick mig att känna mig som hemma var en hamn, en vallgrav och väldigt många vägarbeten. Det som fick mig att känna mig bättre än hemma var allt vin man kunde köpa på Netto. Någon ost och hakkeböf hann jag dessvärre inte hitta, förlåt pappa. Du ska få smaka på konjaken jag köpte på färjan istället. Den heter Larsen och har en vikingabåt på flaskan och enligt mig och mamma är den väldigt god.
Det var jag och gubbarna framför konjakshyllan på färjan. Jag köpte även en dyr ögonskugga i sminkavdelningen dit gubbarna inte vågade sig, och den ögonskuggan (Dior för sjutton!) ska jag leka med när jag inte har råd att köpa mat.

I Danmark har jag:

  • Åkt buss
  • Druckit öl
  • Tittat på högar
  • Tittat på megalitgravar
  • Tittat på danskar som dog för 2000, 3000, resp 3500 år sedan.
  • Tittat på levande danskar
  • Ätit lunch på Århus golf club (nu kan jag bocka av det på "saker jag måste göra innan jag dör"-listan)
  • Pratat med en dansk kines som lärde oss svordomar på mandarin och försökte ragga på den av oss som var yngst och fullast.
  • Upptäckt att de allra flesta av mina klasskamrater är goa, roliga, snälla, fina och härliga.
Det sistnämnda är jag absolut gladast för, och nu kommer återstoden av A-kursen vara mycket, mycket roligare.

Jag hoppas att jag inte raglat hem i natten längs Århus gator för sista gången. Enligt mina föreläsare är stadens universitets arkeologiska insitution bättre än Köpenhamns, och ett utmärkt ställe att plugga ett år.

Bilder får ni i nästa inlägg.

Go aften.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter