Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

lördag, juni 02, 2007

Övergivna platser


Jan Jörnmark, doktor i ekonomisk historia vid Chalmers, har fotograferat övergivna platser i Sverige och på sin hemsida samlat bilder av modern, övergiven bebyggelse från hela Europa. En fantastisk idé, och fantastiska bilder. Hans dokumentation av vad nutudsmänniskan lämnar efter sig berör samtidsarkeologi på många sätt.


Jag förstår fascinationen fullkomligt. Själv brukar jag också bli betagen av ruiner, bilvrak, bakgårdar, soptippar, halvgamla industrilandskap... Mitt i det fula finns skönhet, och ett vemodigt berättande om hur omfattande våra materiella lämningar är, hur vi formar vår omgivning, och hur snabbt vi ibland överger platser.



Besök hemsidan Övergivna platser

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jaa, du kanske skulle ta dig an det övergivna torpet i Benareby. Huset som faller ihop, gamla knotiga äppleträd, det gamla utedasset övervuxet med murgröna... Kunde bli vackra bilder kanske.

tisdag, juni 05, 2007  
Blogger RådvillBergsäker sa...

Ja, det borde vi fotodokumentera innan det är borta för alltid. Behövs bara en bra kamera...

torsdag, juni 07, 2007  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter