Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

måndag, maj 14, 2007

Kanske, kanske Rumänien. Snart.

Igår kväll surfade jag runt på olika digs - volontärgrävningar, över hela Europa. Många arrangeras i form av kurser och kostar pengar. Det är antagligen nödvändigt för att en forskningsgrävning ska kunna genomföras. De värsta exemplen finns runt Medelhavet, på de populäraste platserna i Grekland och Italien och Egypten. Där kostar det tiotusentals kronor att delta i en grävning någon vecka. England är också rätt bra på att ta betalt.
Nåväl, jag mejlade några arrangörer och erbjöd min förträffliga arbetskraft. Ett kanadensiskt forskarteam som opererar i Rumänien var snabba som små vesslor att svara - imorse kom beskedet att "No, it's not too late to apply" och välkommen att deltaga!
När jag var färdig med min inre lilla segerdans började jag förstås undra om det är möjligt - har jag verkligen råd att åka, kan jag åka så snart som 13 juni eller när det nu var? Fanns det kanske någon annan hake?

Men att få gräva ut ett Dakiskt järnåldersfort i Transsylvanien är värt vissa uppoffringar!

Fortsätt läsa min blogg så får du veta!

4 kommentarer:

Blogger Raa sa...

Åh, då får du ta med något uppgrävt vampyriskt revben åt mig som souvenir. Hoppas det blir av! Puss

måndag, maj 14, 2007  
Anonymous Anonym sa...

Spännande!! Jag håller tummarna! Var i Transylavien är det?

måndag, maj 14, 2007  
Anonymous Anonym sa...

(och ja, jag stavar det med ett s, snyggare så.. ;) )

måndag, maj 14, 2007  
Blogger RådvillBergsäker sa...

Ja, det är ju inte alls säkert än, men jag har preliminäranmält mig och håller alla tummar för att det finns plats och att jag har råd att åka!
Dessvärre vill museet behålla alla vampyrben själva, men någon liten fingerled kan jag nog smyga ner i fickan.

Grävet är ca 6 km utanför en stad som heter Saliste... i en skog... i en dalgång innehållandes två små byar jag inte minns namnet på. I södra Transylvanien. Tack, jag var osäker på antalet s.

Ni lär bli uppdaterade!

måndag, maj 14, 2007  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter