Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, december 03, 2006

Jag hittade L Å T E N !

Idag när jag loggar in på Blogger.com darrar händerna lite. Jag har för första gången på 3 år hört den där Låten, en sån som man hör då och då som går rakt in i hjärtat och ut i blodomloppet och tillbaka in i hjärtat och så håller den på så.

Jag skaffade Limewire, förvånansvärt enkelt. Efter lite installerande kunde jag plötsligt ladda ner all musik jag överhuvudtaget kunde komma på. Har ingen aning om varför jag inte gjort det för länge sedan, kanske gick jag på pappas svammel om hur enkelt (yeah right) Direct Connect är när man väl satt sig in i det lite.

När jag nu hade hela världens samlade musikindustris bättre och sämre alster inför mitt tangentbord kom jag på idén att leta upp lite rysk musik. När jag för 3 höstar sedan bodde i St Petersburg gick en slags rysk Idol-show på tv. Fabrika Zvezd, ungefär Stjärnfabriken. Det var vårt stora nöje en gång i veckan att följa de stylade unga talangerna som tagit sig från sina fattiga hem och via sina sköna röster fått ett liv i Moskvas glittrande rampljus. En av låtarna sjöngs av en blivande popstjärna vid namn Julia Savcheva, och hon fick en hit som manglades på alla radiokanaler. Vysoko. Jag vill minnas att det betyder Högt, eller I höjden. Min kompis, som faktiskt förstod en vettig mängd ryska, sade att hon sjöng den till någon som dött. Jag lyssnade, och sögs in i tv'n eller radion varje gång låten dök upp. Jag rös, drömde, blundade, ville aldrig att låten skulle ta slut.

Till min stora sorg lyckades jag aldrig komma ihåg namnet på sångerskan, eller låten, eller köpa singeln. Jag åkte hem till Sverige, åren gick...

Nu har jag den. Jag lyssnar på Julia Savcheva om och om igen, blundar, drömmer, och minns. Jag var såhär >< face="Courier New" size="4">
Vill även tipsa om en låt som jag hittade på ett så pinsamt ställe som årets Eurovision song Contest. Det bosniska bidraget Lejla med bandet Hari Mata Hari kom typ trea i tävlingen, och är en groteskt härlig låt. Kom igen, var inte rädd för lite vardagsbrottslighet - ladda ner!

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

snälla, jag blir schockad som fan!
hur kan ni lyssna på nån röstlös Savitjeva om ni har SAREK?

söndag, december 03, 2006  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter