Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, september 17, 2006

Föga hopp bakom det gröna båset

Inatt dansade jag på gamla Hovrättens stengolv till "Djingis Khan", Manu Chao, Iron Maiden, och så "Djingis Khan" igen. I mina högsta klackar, och det gjorde inte ont förrän jag kom till spårvagnen. Då är det en rolig kväll!
Tack Gast för partyt, och alla nya trevliga bekantskaper.
Dessutom tycktes fest med alldeles för billigt lådvin och torr pastasallad följt av hemkomst vid tretiden på natten verka mycket gynnsamt på min begynnande förkylning - nu känner jag mig frisk som en nötkärna (som festade igår). Ett litet glas kapitalistcola räckte för att ge mig kraft att knalla upp till Dalheimers hus och lägga en föga hoppfull röst på mp.
Solen fortsatte skina milt, som det gjort hela veckan. Som ett "förlåt att vädret var åt helvete i augusti". Gamla som unga Majbor strömmade till Dalheimerssalen och de gröna små båsen som jag minns att jag lekte under på barndomens valdagar.

När jag kom hem från vallokalen läste jag Dagens Nyheters nätupplaga. De redogör för den absolsut senaste, pinfärska opinionsundersökningen, utförd av Synovate Temo. De borgerliga partierna har en klar, statistiskt säkerställd ledning, enligt undersökningen som avslutades så sent som igår.
Vad innebär det att DN publicerar resultat av opinionsundersökningar under ett pågående val? Tänk om det påverkar utgången av valet, om väljare läser rykande färska siffror strax innan de går och röstar? Hur säkra är siffrorna, nog skiljer sig olika opinionsundersökningarfrån varandra ganska kraftigt ibland?
Visserligen tror jag att det framför allt kan vara till hjälp för de mindre partierna som ligger och klänger på 4%-gränsen, svaga siffror kan ge fler sympatiröster. De större block-ledande partierna kanske inte påverkas, men jag fruktar att medias makt kan vara stor dagarna innan valet.
Ikväll biter jag förmodligen på naglarna, och fäller en tår i händelse av maktskifte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter