Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

måndag, september 11, 2006

"Ain't no other man"

av Christina Aguilera hörs i bakgrunden, kanske sambon som har tv'n på. Rätt bra, den där låten.

På tal om det så drömde jag härom natten att jag skulle gifta mig med ett gammalt ex. Vi bestämde oss för att vigseln skulle äga rum i en grotta framför en vacker grottmålning, varför en arkeologistudent nu skulle drömma om grottmålningar. Vi gick runt och tittade på ringar, han tyckte inte det var så viktigt, men jag ville bestämt ha en ring. Jag har alltid avundats dem som har en vacker ring på vänster ringfinger, som skall symbolisera det livslånga förhållandet - även om äktenskapet i sig aldrig har lockat nämnvärt.
När jag vaknade undrade jag en lång stund varför i h-vete jag drömde om att gifta mig med HONOM, eller någon alls. Men vigsel framför en grottmålning, det är en ganska vacker idé.

Redan förra veckan drömde jag förresten om ett annat bröllop, min kompis. Hon gifte sig med någon slusk med backslick och redan efter en stund hade jag glömt vem han var - hon hade så många karlar! Hon, som i verkligheten hållit ihop med samma grabb i ca 3 år. Jo, hon såg tvivlande ut när jag berättade om drömmen. Men det var en vacker fest, färgsprakande, på sommaren, i en trädgård. Som målad av Zorn.

Jag har hunnit läsa grundkursen i arkeologi i ungefär en vecka och ÄLSKAR det. På den gågna veckan har jag hunnit lära mig mer än jag gjort på flera månader, och en helt ny värld av kunskaper och begrepp har öppnat sig, eller kanske grävt upp sig. Det är lite av en lättnad också - det VAR lika intressant som jag trott, och hittils är mitt livs drömyrke och favoritämne inte alls någon besvikelse.
Just nu är min förhoppning att det fortsätter vara såhär roligt, naturligtvis inte alltid enkelt men alltid intressant, på en spikrak flint-, brons- eller keramikräls ända tills jag en dag står där med nån sorts examen i ryggsäcken och domderar över en utgrävning.

Troligtvis inte, jobbprognosen för arkeologaspiranter är lika dyster som en balett av Cullberg. Men i den här till synes omöjliga drömmen är fösta steget trots allt förverkligat.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter