Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

torsdag, augusti 10, 2006

"ett sånt enormt överskott av damer"

Jag har tagit första steget till att infria en av mina drömmar - lära mig dansa folkdans. I den lilla ort i Dalarna, Mora, där jag levt i exil de senaste två läsåren (infriandes en annan dröm) gick det trögt med folkdansandet. Det fanns knappt ett lag, ännu mindre någon kursverksamhet.
Men nu skackar vi storstan! Här finns det ett utbud av folkdanslag och flera av dem håller nybörjarkurser. Hurra!

Där tog nästa problem vid. Det är ett fasligt överskott av tjejer. Jag var hjärtligt välkommen i en kurs, men när jag ringde nästa folkdanslag, vars kurs låg på en för mig bättre tid, tog det stopp. Jag hade fel kön.
"Vi har ett sånt enormt överskott av damer" förklarade en äldre herre i telefon. "Jag tar ditt nummer, och hör av mig ifall vi får in fler herrar. Annars måste du själv hitta en kille för att få komma. Gärna flera", sade han och skrattade. "Det har varit ett stort problem även i de andra lagen, alla herrar måste ju dansa med nybörjardamerna, och vissa damer får stanna hemma när det är uppvisning. Det tycker inte herrarna heller är kul, så de stannar också hemma."

Innan jag hinner säga att jag lika gärna kan dansa med en annan tjej, jag vill ju bara lära mig dansa, är samtalet avslutat.

Jag vill dansa folkdans av följande tre anledningar, i den ordningen:

  1. Det verkar roligt.
  2. Det är vackert, liksom musiken och dräkterna.
  3. Det är en del av vårt kulturarv som bör bevaras.
Jag är mycket väl medveten om att det också ingår i vårt kulturarv att det oftast är en kvinna och en man som dansar med varandra, men är det verkligen DET som står överst på listan när Folkdansringen planerar sin verksamhet?
Hetereonormativitet genomsyrar fortfarande all sorts sällskapsdans, så oroa er inte. Från bugg till salsa till högreståndsdans, vad du än dansar är dansen uppbyggd på jämna par. Men är det det viktigaste? I folkdans bör målet vara att bevara, men inte konservera. Vi kommer ändå aldrig att få veta exakt hur danserna dansades för tvåhundra år sedan, och vi kommer aldrig kunna kopiera dåtidens villkor. För några mansåldrar sedan använde man inte ens underkläder, än mindre smink, och att använda e-mejl för att planera verksamheten skulle i kulturbevarandets namn vara förbjudet för folkdanslag.

År 2006 blomstrar folkdansrörelsen antagligen om du frågar vissa. Enligt andra är det något oerhört töntstämplat. Frågar du mig, säger jag att den är viktig, eftersom dans och musik per definition är något glädjefyllt, som skapar gemenskap, och för att den folkliga kulturen säger något om mitt och ditt ursprung.

Men jag skulle tro att utövarna blir färre, och äldre, för varje år. Folkdanslagen behöver varje ung engangerad medlem de kan få.
Lämna jämna par-kravet till buggentusiasterna.
Ni borde tacka och bocka för att jag ringde och ville lära mig dansa!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter