Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

måndag, augusti 07, 2006

Långsamhetens lovsång långsamt sjungen.

Imorse insåg jag hur mycket man vinner på att göra allting långsamt.

Läs det här så långsamt du kan.


Jag klev upp, trött. Fick för mig att på prov brygga kaffe så långsamt jag kunde. Tog fram kanna, tratt och filter med långsamma rörelser. Lugnt, jag hann tänka mycket samtidigt. Lekte att jag var en gammal tant.

Något hände, jag blev så lugn, glad, harmonisk, insiktsfull. Öppnade kylskåpet mycket långsamt, tog fram yoghurten med eftertanke.

Jag kände långsamt hur alla andra tankar försvann. Mitt sinne var bara fullt av kaffedoft och att yoghurtpaketet kändes kallt i min hand.
Jag tror tiden saktade in tillsammans med m
ig. Det tog nog inte längre tid än annars att göra frukost, det var bara fridfullare.
Jag ska fortsätta med det varje morgon
framöver: leka tant, vinna tid.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter