Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, juni 25, 2006

IKEA-landslaget och arkitektoniska fallosar

Är sysslolös och spankulerar runt, tills pappa blir nervös och säger åt mig att göra sallad. Han placerar mig vid diskbänken, där jag funderar lite på några dagsaktuella händelser.

Dagen efter Sveriges förlust i åttondelsfinalen beskriver tysk media våra spelare på ett ganska kul sätt: livlösa IKEA-möbler som låg utspridda huller om buller på plan. "Bokhyllan Mellberg" och "Stormlyktan Fredrik"...

Men i GP läser jag något som faktiskt får mig att reagera.

Man är inte nöjd med att Göteborg är en av Sveriges mest populära turistmål, eller ryktet som en händelserik evenemangsstad. Vd'n för Göteborg & co är intervjuad.
"Götatunneln ger ett lysande tillfälle att fortsätta bygga på Göteborgs styrka, närheten och varumärket" menar vd'n, som vill låta bygga ett nytt, vasst monument, ett ikonbygge i stil med Eiffeltornet, Turning Torso eller operahuset i Sydney. För att förhindra att Göteborg fastnar i lagom-fällan.

Men jag kan inte låta bli att undra vad det skulle vara bra för. Vad skulle det ge oss Göteborgare? Det som ger Göteborg dess trivsamhet, dess själ, är ju att staden är som den är. Jag tror det är precis det som också lockar alla turister. När jag talar om min hemstad med vänner från andra delar av Sverige nämner de ofta värmen och trivsamheten, att inga byggnader är särskilt höga, att det finns en småstadskänsla.
Och varje gång någonting gammalt rivs och något nytt byggst tar man bort, eller ändrar, en del av stadens själ. Ibland till det bättre, men fortfarande har något i stadssjälen försvunnit.
Götatunneln har redan kostat 3.2 miljarder, läste jag någonstans. (Jag har inte haft möjlighet att kontrollera siffran, så jag reserverar mig för att det kan vara fel.) Hur mycket det förbättrar trafiksituationen, ja det får vi se.

Men ett stort, skrytsamt landmärke... Trots att det är klichéartat kan jag inte låta bli att tänka att det är ett unket exempel på traditionell, manlig tävlingslusta. En arkitektonisk fallos att skryta med "Kolla vi har ett högre torn än Malmö". Störst är bäst?
Göteborg är en varm, trivsam liten storstad, trevlig att leva i, men den har sina problem. Den beskrivs som en av Sveriges mer segregerade städer, och vi har stora trafikproblem kvar att lösa, Götatunnel eller ej.
De pengar som ett skrytmonument skulle kosta för att förhindra att "Göteborg fastnar i lagomfällan" bör investeras i att göra Göteborg till en ännu tryggare, renare och mer integrerad stad. Då fastnar vi inte i lagom-fällan.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter