Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

måndag, juli 03, 2006

Vi enäggsbarn kommer aldrig att få veta...

Häromdagen träffade jag några kompisar över en fika. Jag tog 11'ans spårvagn dit och gick sedan genom ösregnet. (När jag kom fram var jag så sjöblöt att någon lika gärna kunde ha besparat regnmolnen besväret och istället hällt en hink vatten i knät på mig... )

På nåt vis, medan vi lyssnade på Manic Street Preachers tror jag, kom vi in på ämnet siamesiska tvillingar. Hur minns jag inte.

"Hur gör man om siamesiska tvillingar får ett jobb?" funderade en kompis. "Jag menar, de kan ju vara friska och kapabla att utföra ett jobb, fast med en kropp och två huvuden. Då är det ju två personer som utför en persons jobb - två namn, två personnummer. Arbetsgivaren måste betala ut två löner för ett utfört arbete!"
"Kan det möjligtvis vara därför man inte ser så fasligt många siamesiska tvillingar på arbetsmarknaden?"
"Jobbigt om de har olika skift."

"Det var ett par i Ryssland, förenade från höften och nedåt. Gamla gubbar som bott kvar på ett barnhem hela sitt liv. Den ena var alkoholist och den andra rörde aldrig sprit. Men bådas kroppar blev ju alkoholiserade!"

"Taskigt..."

"Eller om de lär sig köra bil och vill köra åt olika håll."

"Tänk om den ena är homosexuell och den andra straight."



Ja, var drar man gränsen mellan en tvåhövdad person och ett en-kroppat tvillingpar? Vi bestämde att enklast vore att ringa upp ett fackförbund och utge oss för att vara en förvirrad arbetsgivare som anställt ett tvillingpar med två huvuden. Juridiskt är de två personer, men de utför en persons arbete. Kunde man kanske avlöna dem varannan dag? De drar ju ändå mindre levnadskostnader än vanliga tvillingpar. Samma kläder, bara en mage att mätta, ett busskort borde ju också räcka...

Exemplet vi tänkte på är två små amerikanska flickor, som vi sett en dokumentär om. Brittany och Abigail Hensel, födda 1990 i Minnesota, USA, är förenade från midjan och nedåt. De har varsina par lungor, hjärtan, magsäckar och ryggrader, men bara två armar, och de är en kropp under midjan. De är samspelta i sina rörelser på ett sätt som får oss andra, en-kroppade enäggspersoner att häpna.
Det ovanliga med Brittany och Abigail (världskända via Oprah Winfrey's show, en dokumentär gjord av Discovery Channel och diverse artiklar i tidningar som Time och Life magazine) är att samtliga organ är välskapta och friska nog att hålla liv i dem. De går i skolan, utövar sport och tycks inte se några problem i gränslandet mellan att göra allting tillsammans och leva varsitt vanligt skolflicksliv. Hur deras hjärnor och nervsystem, som är delvis förenat, fungerar och tillsammans styr deras kropp, gör läkare gråhåriga. Deras hjärnor styr varsin kroppshalva, och den ena tvillingen kan sitta och skriva på en skoluppsats med sin hand medan den andra kan rita eller äta en smörgås med sin hand. För att i nästa stund tillsammans knyta skorna eller spela piano. Ja, de fascinerade.

Hur känns det? När jag var liten önskade jag mig alltid en syster att dela allt med. Livet är ibland rätt tungt när man är liten, och att ha en lillebror räckte inte alltid. Hans högsta mål i tillvaron verkade vara att reta mig, och det var inte svårt. Jag var aldrig känd för mitt stora tålamod.
Men att ha en syster i form av ett huvud till, som alltid sitter där till höger om en? Då ÄR man två. Jag tror att man oundvikligen skulle ha en annan sorts identitet är alla enäggare runt omkring en. "Jag är två." Samtidigt som man självklart förtjänar att ses som en individ.

Vi andra, enpersons-personer har förstås massor av frågor. Om vi tar systrarna Hensel som exempel - de blir 16 år i år. Dokumentären, som vi som fikade ihop häromkvällen såg, var inspelad när de var i åttaårsåldern, och en ny dokumentär skall spelas in nu, när de är mitt i tonåren.
Hur gör de när den ene blir kär i någon? När de börjar på universitetet i varsin kurs och föreläsningarna går samtidigt i olika salar? Om den ene vill ha barn? Om de vill rösta på olika partier?
Om de enas om att skaffa barn, ett barn som är lyckligt nog att ha 2 mammor i en, finns det säkert någon kille därute som också skulle vara lycklig med 2 tjejer i en.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter