Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, maj 06, 2007



Soldyrkare



Det lilla blå som ligger bredvid sittunderlaget är min grävslev. Den metallicblå färgen på handtaget flagnade, och små fragment hamnade i jorden. Det gjorde mig lite förbryllad innan jag förstod vad det var...


Grävandet gick långsamt. Jag fick fram två av dessa mystiska lerkulor som också hittats i stora mängder på Ragnestens grävning i Kallebäck. Lite keramik, men ingen fin flinta. Det märktes att det var lördag - mycket tid spenderades sittandes på presenningen, solandes, fikandes, tramsandes.


Kungälvsbor kom och tittade och fick guidad visning av tuffa Mac. I den sållade jorden vid sidan om gropen hade ledarna gömt krukskärvor, skruvar och modern slagen flinta. Där fick barnen lek-gräva. Snart satt en hel hop ungar där, helt begeistrade! Åh, om jag hade fått vara med på nåt sånt när jag var liten hade jag utan tvekan varit i himmelriket.

En medgörlig far är bra att ha - förslaget "jag tycker du ska bjuda mig på middag och sen ska vi se på film" kunde han helt enkelt inte tacka nej till.

När den vandrande jordhögen återvände från Ytterby serverades det färskpotatis och lax och en något hackandes, otextad kopia av Rädda Jimmy. En fullkomligt bisarr, svart historia om fyra sönderknarkade norrmänn som på något sätt (jag förstod inte allt som sades) fick den geniala idén att stjäla en drogberoende elefant. Samma idé har en grupp vansinnigt komiska djurättsaktivister, en storviltsjägare och tre kriminella samer. Animationen är snygg, figurerna hejdlöst roliga och våldet på en nivå som skulle göra Tarantino och Mel Gibson stolta. Rekommenderas! Bara samemaffian på sina renhornsprydda HD's är obetalbar. Jag ska försöka se den en gång till med text, så kanske jag förstår varför de fyra lodisarna från början ville ta över en skabbig cirkus.

Man borde kanske överhuvudtaget se mer norsk film - Slipp Jimmy fri och Elling kan inte vara det enda sevärda grannlandet producerat. Förslag?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter