Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

söndag, mars 04, 2007

Vårtecken!

Soundtrack: Glósoli - Sigur Rós (på repeat)





Sol, barmark, vår! Äntligen! När jag vaknade någon gång vid lunchtid lyste solen upp lägenheten från alla håll, och Sushi klagade högljutt på att jag låg i sängen istället för att fylla på hans matskål. Snön består nu endast av små mobbade fläckar i skuggiga vrår, och det luktar vår. Som grädde på det hemlagade moset kom pappa och bror och levererade min rostiga gamla cykel. Finns det någon bättre hyllning till våren än att cykla? Så snart jag har varit hos cykeldoktorn med den kan jag börja trampa, susa och rulla mig fram i stan istället för att låta spårvagnarna styra mitt liv. Vad säger ni om det, Västtrafik? (Jag är fortfarande lite sur på dem.)




Jag glömde visa min snygga mugg. Jag tar tacksamt emot all nördig läkemedelsreklam som mamma blir påprackad i sitt jobb som sjuksköterska. Det började oskyldigt med små pennor, men har eskalerat. Tyvärr har mamma inte kvar stekspaden av märket Risperdal (ett lugnande medel).






Det är kanske, möjligen dags att gå till frisören. Jag har totalt tappat kontrollen över min behåring... I-landsproblemet är att jag är alldeles för snål för att gå till en bra frisör, och för mån om min fantastiska stil för att våga gå till en billig. Notera vilken enorm mognad och självdistans jag visar genom att lägga ut en fulbild på mig själv.



Äntligen är jag klar med tentafrågan som rörde en italienares analys av nordafrikanskt, forntida getbajs. Det var en rysare. Tänk er själva - en arkeolog vid namn Savino har krupit runt i små grottor och samlat in bajs från 10 000 år gamla berberfår (se ovan). Bajset har han vägt, mätt, pillat i och gjort pollenanalys av. Resultaten är häpnadsväckande... omfattande. Han har först lekt "gissa bajset" och sedan klurat ut vad fåren ätit och att människor måste ha samlat in födan åt dem. Sedan har han flummat ut i spekulationer kring hur dessa människor levt, fungerat och hur de sociala mekanismerna kring fördelning av mat sett ut. Häftiga resultat, enbart utifrån... getbajs. Jag är glad att vara klar med frågan.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Törs nästan inte nämna all udda läkemedelsreklam som jag tackat nej till genom åren. Pennor är ju bra att ha och kanske komihåg block med reklam för laxermedel men säkerhetsrem till resväska med namnet på ett demensperparat ville jag inte ha. Grillpincetten borde jag kanske ha behållit... tja det kommer ju ständigt nya möjligeter att reparera sina misstag.

måndag, mars 05, 2007  
Anonymous Anonym sa...

Undra om det finns någon lag mot läkemedelssmygreklam på bloggar?

tisdag, mars 06, 2007  
Blogger Raa sa...

Mm, din mognad och självdistans är verkligen beundransvärd... Fast du riskerar faktiskt inte att bli igenkänd... Jag måste också klippa mig! Jag är också pank! Om det inte skett förr kanske vi kan slå våra påsar ihop när du kommer upp och göra det på varandra.

onsdag, mars 07, 2007  
Anonymous Anonym sa...

Yeah, let's do it together!

Fast jag funderar på att snarast ta mig i kragen och gå till någon billig frisör, för min nuvarande kalufs börjar bli omöjlig att hantera.

onsdag, mars 07, 2007  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter