Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

onsdag, december 06, 2006

På konservfabriken

Soundtrack: Unsent - Alanis Morisette, Hurt - Johnny Cash, Min kvite Russer - Kaizers Orchestra
.
.
Datorn är lite trög. Jag är i färd med att stjäla mängder av musik, från Sverige, Tyskland, England, USA...
.
.
Idag for vi till Studio Västsvensk konservering. Det ligger i Gamlestan, i samma byggnad som den infamösa vårdcentralen Spinnaren, och det finns ingen hejd på vad de kan göra där. I nyanlagda, fräscha lokaler har de prylar som får alla som är det minsta intresserade av arkeologi, historia, konst, antikviteter eller kemi att hoppa jämfota och dregla. I källaren tar de hand om de riktigt stora prylarna. En gigantisk staty, strimming av fågelbajs, låg på träpallar i ett hörn. En mängd järnkors som tydligen grävts upp från en kyrkorgård låg strödda lite planlöst och väntade på uppiffning. I enorma frystork-tankar bodde träbitar som var 700, 1000 och 1500 år gamla, och i gigantiska kar låg bitar av ett skeppsvrak som grävts upp i närheten av GöteborgsOperan när Götatunneln byggdes. Det heter Götavraket och jag är inte säker på vad det gjorde i karen, förutom att vätskan var totalt becksvart och oljig. Jag tror visst det var någon form av kemisk process (allt som hände i hela studion handlade om olika kemiska processer så det säger inte så mycket) där man drog ut så mycket förorenande ämnen och järn som möjligt ur träet. Det var coolt.
.
Sedan gick vi på café Coffeehouse di PF (ja, stans skummaste namn OCH lokal) och diskuterade klassen. Vi diskuterade klassens fåne, som aldrig borde släppts ut från sär-gymnasiet. Hur han klarar tentorna är ett mysterium, eftersom han absolut inte har alla flingorna i paketet. Han pulvriserar varje vettig föreläsning med sina frågor - vi håller räkningen på hur många. Minst 10 per lektion, ofta det dubbla. Kanske sammanställa nån sorts statistisk årsrapport? Och poängsätta efter dumhet? DÅ skulle han för en gångs skull få höga poäng. Vi tror att hans mamma skriver hemtentorna åt honom, och köper dyra tekniska leksaker som ska hjälpa honom att lära sig. Det sorgliga är, att en jubelidiot som han (och klassen innehåller fler) mycket väl skulle kunna glida igenom hela arkeologutbildningen genom att göra halvkassa, men korrekta, uppgifter utan att någonsin ge upp. Bara det faktum att han vill gå B-kursen ger mig kalla kårar. Stoppa!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter