Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

fredag, oktober 20, 2006

Topplistan - löjliga fyndorter.

I den arkeologiska litteraturen förekommer ett virrvarr av ortnamn, som används för att hålla isär tidsperioder, redskapstraditioner och kulturer, eller bara talar om var ett visst fynd gjordes. En del namn är rätt sköna, eller vad sägs om:

  • Dumme Mosse - mesolitisk fyndplats i Småland.
  • Bögebacken - dansk sådan.
  • Kuk - ort i Nya Guinea där man hittat spår av tidiga jordbrukare.
  • Ertebölle - kulturperiod under sen jägarstenålder.
  • Head-smashed-in - nordamerikanska indianer har alltid legat i täten när det gäller att ge saker och personer smidiga namn. På denna ort i Alberta, USA har man hittat kropparna efter tiotusentals bufflar som jagats ned för ett stup.

Ni kan lita på att jag alltid jagar fler sköna namn.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter