Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

lördag, oktober 28, 2006

Sexköpande domare värre än skattefuskande minister!

Nu har jag återkommit från min endagars sjukfrånvaro och bloggen är igång igen.
Jag har på egen hand fyllt ca två toarullar med snor, ätit glass, läst veckotidning och sett dålig film. Med andra ord, jag har goda förutsättningar att återvända till de friska.

Bland annat snappade jag upp något i nyhetsflödet som fick mig att bli frisk av ren ilska. Den domare i Malmö som dömdes för sexköp, blev av med jobbet och tvingades betala dagsböter, har fått tillbaka sitt jobb. Han har setts besöka en bordell i Malmö, och telefonavlyssning har bevisat att han ringt dit och gjort beställningar.
Men Malmö tingsrätt slår fast att något brott aldrig begåtts - det kan inte bevisas att samlag faktiskt ägt rum, "i lagens mening har det inte förekommit något sexuellt umgänge där parterna rör vid varandra".
Nää, samlag har antagligen inte ägt rum. Visserligen har domaren ringt till denna bordell och gjort en beställning, visserligen har polisen observerat honom besöka den. Men bara för det behöver han ju inte alls verkligen ha köpt sex? Han kanske bara gillade att hänga där? De kanske hade gott kaffe?

Är. Ni. Helt. Dumma. I. Huvudet?
Är Malmö tingsrätt helt jävla racerkorkade? Uppenbarligen! Ignorance is a blessing, gratulerar till naiviteten, det måste vara en underbar värld ni lever i. Eller så besöker ni samma bordell som er kompis.
"Jag är glad och lättad. Det här visar att vi lever i en rättstat när en enskild kan få rätt mot staten" säger domaren själv.
Och vilken rättstat sedan.
Att en domare, som har till uppgift att döma eller fria medborgare och se till att lagen tolkas och efterlevs själv inte respekterar lagen på sin fritid, är minst lika allvarligt som licensskolkande ministrar.
Att en domare, som kan döma i våldtäktsfall och andra sexbrottsmål, själv köper sex och utan vidare accepterar kvinno- (och kanske mans-)kroppen som en handelsvara får fortsätta sitt arbete som domare förtjänar större medialt utrymme än Reinfeldts skattefuskande ministrar.

Att moderata politiker i åratal levat bland den ekonomiska eliten i Sverige och skatteplanerat, avgiftsfuskat och köpt svart städhjälp innan de plötsligt blir granskade av media förvånar mig inte. Jag förväntar mig inget annat av den rika högern.
Men jag förväntar mig jävligt mycket mer av vårt rättsväsende. Jag förväntar mig en självsanering och självkritik oavsett hur hög befattning personen har och hur mycket kompetens den än samlat på sig under sina 200 år i ämbetet. En domare som själv bryter mot lagen - självklart har han köpt sex, varför skulle han annars har ringt och besökt en bordell? - skall inte längre jobba som domare.

Domarens chef uppger att han inte bara skall återvända till sin befattning utan vidare - han skall först diskutera situationen med sin chef och Arbetsgivarverket.

Och jag hoppas att diskussionen i media är långt ifrån över.

Källa: Göteborgs-Posten 28/10-06.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter