Rådvill-Bergsäker och Världen

Mitt liv och alla som är inblandade. Arkeologi. Studentliv. Nattliv. Katten. Film, musik, operabesök. Ibland är det bara roligt, ibland har jag grubblat jäkligt mycket. Jag blir glad om Du kommenterar!

Min bilder
Namn:
Plats: Göteborg, Sweden

fredag, oktober 13, 2006

Den där Roger gav mig något att bita i

Mitt nya hatobjekt heter Roger Matthews och undervisar i arkeologi vid University College London. Nej, jag har inte träffat honom i verkligheten, det räcker med att försöka läsa hans kapitel om tidiga civilisationer i sydvästra Asien för att hata honom. Jag trodde jag var bra på engelska, men nej. Jag förstår ungefär vartannat ord. Kanske ni kan hjälpa mig? Här är några höjdare:

alluvial
equid
agglomeration
tenor
precursor
cuneiform (har räknat ut att det betyder kilskrift, en lätt match, va?)
albeit
delineate
feasible
consolidate
pastoral nomad
repertory
divergence
capacious
drab
vagary

Det var allt för ikväll. Tack för att ni lyssna!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida

Free Website Counter
Free Counter